۞جوانان دارالولایه سیستان۞

ولایة علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی

درباره ما


این وبلاگ فقط بخاطربرجاماندن نام دارالولایه سیستان درذهن شماعزیزان است.سیستان راازاین روی دارالولایه نام گذاری کرده اندکه درزمان معاویه لعنت الله دستور دادتامولایمان امام علی (ع)برروی منابرسبع لعن کنندولی مردومانی عاشق اهلبیت (ع) ازخطه سیستان این ننگ بزرگ راقبول نکردنندکه داستان درازدارد

نویسندگان

موضوعات مطالب

پیوندهای روزانه

لینک های ویژه

دیگر امکانات


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 89
بازدید ماه : 375
بازدید کل : 616656
تعداد مطالب : 433
تعداد نظرات : 28
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید

لینک دوستان وبگاه


 تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان جوانان دارالولایه سیستان و آدرس h.alamdar.z.LXB.ir لینک نمایید..یاعلی





آرشیو مطالب

برچسب‌ها

طراح قالب

ثامن تم؛مرجع قالب و ابزار مذهبی وبلاگ و سایت
یا صاحب الزمان (عج) السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) یا مهدی ادرکنی ...

http://zahedanpress.com/images/stories/mazhabi/moharram91/dsc06864.jpghttp://zahedanpress.com/images/stories/mazhabi/moharram91/dsc06751.jpg

http://zahedanpress.com/images/stories/mazhabi/moharram91/dsc06749.jpg

http://zahedanpress.com/images/stories/mazhabi/moharram91/dsc06746.jpg

http://zahedanpress.com/images/stories/mazhabi/moharram91/dsc06648.jpghttp://zahedanpress.com/images/stories/mazhabi/moharram91/dsc06632.jpghttp://zahedanpress.com/images/stories/mazhabi/moharram91/dsc06630.jpghttp://zahedanpress.com/images/stories/mazhabi/moharram91/dsc06612.jpghttp://zahedanpress.com/images/stories/mazhabi/moharram91/20121125_052.jpg

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در پنج شنبه 30 آذر 1391 |

ابویعقوب سجستانی        ابوسلیمان سجستانی                 ابوحاتم سجستانی 

               

 

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در پنج شنبه 30 آذر 1391 |

 

 

 

 

 

حریز بن عبدالله سجستانی شاگردامام صادق(ع)

 

 

 

 

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در پنج شنبه 30 آذر 1391 |

آقاجان سالهاست که ازنظرهادورشده ای نه چشم هایمان آنقدربه گناه آلوده شده که ماتورانمی بینیم شنیده ام هرشب دوشنبه نامه های اعمالمان بدستتان می رسدولی درون نامه عمل چیزی بجزگناه نداریم شنده ام که برایمان دعامی کنی گریه می کنی ومی گویی خدایا به من مهدی ببخش.

 

آی چشمهای امام زمان شرمنه که باعث باریدن شما می شویم

                                                             دنیادرانتظار مهدی (عج)است

 

yasgroup ir milade emam zaman 20 تصاویر متحرک ولادت امام زمان (عج) و نیمه شعبان   سری دوم

yasgroup ir milade emam zaman 5 تصاویر متحرک ولادت امام زمان (عج) و نیمه شعبان   سری دوم

yasgroup ir milade emam zaman 31 تصاویر متحرک ولادت امام زمان (عج) و نیمه شعبان   سری دوم

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در سه شنبه 28 آذر 1391 |

 

 

مقاله محققانه رسول جعفریان در باره نزدیک بودن ظهور /علامه مجلسی هم دولت صفویه رامقدمه ظهور می دانست!

دين - حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان با اشاره به سی دی 'ظهور نزدیک است' که اخیرا و در تیراژی گسترده منتشر شده،مقاله ای خواندنی منتشرکرده است.

وی در این مقاله که در وبلاگش در خبرآنلاین منتشر شده نوشته است:

امروز یازدهم فروردین ماه 1390 فرصتی دست داد تا سی دی «ظهور نزدیک است»‌ را ملاحظه کنم. از این بابت خشنود شدم که پس از چند سال که گهگاه این مطلب در گوشه و کنار گفته می شد، یکجا گردآوری شد و بانیان آن، بی پرده مطالب خویش را مطرح کردند.
در این باره برخی از مراجع تقلید موضع گرفتند و امیدوارم سایر مراجع و همچنین علمای بزرگوار که مسؤولیت بیان احکام دین و حفظ شریعت مبین اسلام و آیین تشیع را دارند، دیدگاه‌های خود را بیان کنند. مجلس نقدی هم در مدرسه فیضیه بوده که سی دی آن نیز انتشار یافته است.
به یاد آوردم که در متنی از آثار علامه محمد باقر مجلسی ـ که رضوان خداوند بر او باد ـ مطالبی در باره تطبیق برخی از روایات با دولت صفوی دیده بودم.
در جستجوی اولیه، به یاد مجموعه‌ای از رسائل ایشان افتادم که به سال 1368 در مشهد تحت عنوان «مجموعه رسائل اعتقادی» چاپ شده بود. یکی از آن رسائل، رساله اثبات رجعت یا ترجمه چهارده حدیث بود. نگاه کردم، اما ملاحظه کردم که در جایی از آن اشاره به این مطلب نشده است.

در این حال، نکته‌ ای که توجهم را جلب کرد این بود که در صفحات نخست در چندین مورد نقطه چین گذاشته شده بود. حدس زدم در این موارد، مطلب یا مطالبی بوده است که مصحّح یا ناشر مصلحت را در نقل آن ندیده‌اند.
به دنبال نسخه خطی این اثر که از قضا نسخه‌های آن هم فراوان است، گشتم و خوشبختانه آن را یافتم. حدسم درست بود. چند مطلب از متن چاپی به عمد حذف شده بود اما با گذاشتن نقطه چین، اشاره شده بود که اگر کسی آن مطالب را می‌ خواهد، باید به اصل نسخه مراجعه کند!
در اینجا بود که دریافتم علامه مجلسی دو حدیث نخست از آن چهارده حدیث را بر دولت صفوی منطبق کرده و به تطبیق برخی از مطالب موجود در این دو روایت با دولت صفوی، از جمله شاه اسماعیل و حتی قتل صفی میرزا به دست پدرش شاه عباس کرده است. تعبیری که در این روایت به عنوان نشانه بوده این که قوچ فرزند خود را خواهد کشت.
تصور کردم در این اوضاع و احوال که بحث ظهور با چنین صراحتی مطرح شده اس، بهتر است از باب عبرت، متن آنچه را که آن علامه بزرگوار قریب سیصد و اندی سال پیش در این باره آورده، عینا خدمت خوانندگان عزیز تقدیم کنم و قضاوت را به عهده خود عزیزان بگذارم.

رسول جعفریان سچس متن نوشته مرحوم علامه مجلسی را چنین نقل کرده است:

اما بعد چنین گوید فقیر خاکسار محمد باقر بن محمد تقی ـ حشرهما الله مع الائمة الابرار ـ که چون بر کافّه ارباب فطنت و ذکا و عامّه اصحاب بصیرت و اعتلا ظاهر و هویداست که ادای شکر نعمت سلسله علیه صفیّه صفویه ـ انار الله برهانهم و شیّد الله ارکانهم ـ که اساطین دین مبین اجداد طاهرین ایشان ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ ببرکات تأییدات ایشان، استوار و قوانین شریعت منوّره و اقانین دوحه ملّت مطهّره نبوی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به سعی جمیل ایشان مایه دار است، بر کافّه مؤمنان متحتّم و دعای خلود این دولت ابد پیوند بر عامّه فرقه ناجیه شیعیان لازم است.
و چون از پرتو این سلطنت روز افزون، این ذرّه بی‌مقدار توفیق یافت که اخبار حضرات ائمه اطهار ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ را در ضمن بیست و پنج مجلد از کتاب بحار الانوار جمع نمود، و عموم طلبه دینیه را از کتاب مزبور انتفاع عظیم حاصل گردید، در اثنای جمع احادیث، دو حدیث به نظر قاصر رسید که ائمه اهل بیت ـ علیهم السلام ـ به ظهور این دولت علیه خبر داده‌اند و به اتصال این سلطنت بهیّه به دولت قائم آل محمد ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ شیعیان را بشارت فرموده‌اند،
به خاطر فاتر رسید که ترجمه این دو حدیث شریف را با دوازده حدیث دیگر که مشتمل بر احوال شریف حضرت خاتم اوصیاء و نقاوه ازکیا و شفیع روز جزا و مخزن اسرار سید انبیاء، یعنی صاحب الزمان و خلیفة الرحمان ـ علیه و علی آبائه الصلاة و السلام ـ بوده باشد، به موقف عرض نوّاب کامیاب فلک قباب خورشید حجاب، اعنی شهریار عادل کامل باذل گردون بارگاه ملایک سپاه گلدسته گلستان مصطفوی، نوباه بوستان مرتضوی، ثمره شجره نبوّت رسالت، غصن دوحه امامت و ولایت، خلاصه احفاد سیّد المرسلین و نقاوه اولاد ائمه طاهرین ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ باسط مهاد امن و امان، رافع لوای عدل و احسان، بانی مبانی مروت و انصاف، ماحی مراسم جور و اعتساف، قاسم ظهور قیاصره دوران، کاسر اعناق اکاسره زمان، سلطان سلطان نشان و خاقان گیتی ستان السلطان ابوالمظفر السلطان شاه سلیمان الصفوی الموسوی بهادرخان ـ خلد الله ملکه و اجری فی بحار الظفر االنصرة فلکه ـ برساند، و این چهارده درّ شاهوار که از دریای علوم اهل بیت رسالت ـ صلوات الله علیهم اجمعین ـ استخراج نموده‌ام، حمایل بر دوش شاهد دولت ابد توأمان گرداند.

امید که اطناب این سلطنت عظمی به اوتاد خیام سعادت فرجام خاتم اوصیاء پیوند یابد و صبح صادق این دولت کبری تا طلوع خورشید عالم افروز قائم آل محمد ـ علیه السلام ـ از آسیب ظلمت فتنه‌های زمانی تیرگی نیابد بمحمد و آله الطاهرین، من قال آمین، ابقی الله مهجته، فانّ هذا دعاء یشمل البشر.


حدیث اول: شیخ عالی مقدار محمد بن ابراهیم نعمانی که از اعاظم محدثین است در کتاب غیبت بسند معتبر از ابوخالد کابلی روایت کرده است که حضرت امام همام محمد بن علی باقر علوم الانبیاء و المرسلین ـ صلوات الله علیه ـ فرمودند: کأنّی بقوم قد خرجوا بالشرق یطلبون الحق، فلایعطونه، ثمّ یطلبون فلایعطونه، فاذا رأوا ذلک وضعوا سیوفهم علی عواتقهم، فیعطون ما سألوا فلایقبلونه، حتی قوموا و لایدفعونها الاّ الی صاحبکم قتلاهم شهداء.


یعنی: گویا می‌بینم گروهی را که از جانب مشرق ظاهر شوند و طلب دین حق از مردم کنند و مردم را به آن دعوت نمایند. پس از ایشان قبول نکنند. پس بار دیگر طلب نمایند و قبول نکنند. پس چون این آیه را بییند، شمشیرهای خود را بر دوشها گذارند و جهاد کنند. پس مردم بدین حق درآیند. پس ایشان به این راضی نشوند تا آن که بر ایشان پادشاه و والی شوند، و پادشاهی ایشان بماند و به کسی ندهند مگر به صاحب شما. یعنی حضرت صاحب الزمان ـ صلوات الله علیه ـ و هر که با ایشان کشته شود، در جنگ شهید شده است. او ثواب شهیدان را دارد.


مترجم گوید که بر صاحبان بصیرت ظاهر است که از جانب مشرق کسی که دین حق را طلب نمود و مردم را بدین حق دعوت کرد و پادشاهی یافت، به غیر سلسله علیّه صفویّه ـ خلّد الله ملکهم ـ نبود. و در این حیث شریف شیعیان خصوصا انصار واعوان این دولت توامان را بشارتهاست که بر عاقل پوشیده نیست.


حدیث دوم: باز شیخ نعمانی در کتاب مذکور بسند معتبر از حضرت امام بحق ناطق جعفر بن محمد الصادق روایت کرده است که آن حضرت فرمود که، روزی حضرت امیر المؤمنین و امام المتقین علی بن ابی طالب ـ علیه السلام ـ خبر می دادند از وقایعی که بعد از آن حضرت به ظهور آید تا ظاهر شدن قائم آل محمد ـ علیه السلام ـ پس حضرت سید الشهداء حسین بن علی ـ علیه السلام ـ فرمودند که یا امیر المؤمنین! چه وقت حق سبحانه و تعالی زمین را از ظالمان پاک خواهد کرد؟‌حضرت امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ فرمود که خدای تعالی زمین را از لوث کافران پاک نخواهد کرد تا خون حرام بسیار به زمین ریخته شود. بعد از آن پادشاهان بنی امیه و بنی عباس را به تفصیل بیان فرمودند. در حدیث طولانی که راوی اختصار کرده است. پس فرمود که: «اذا قام القائم بخراسان و غلب علی ارض کوفان و الملتان و جاز جزیرة بنی کاوان، و اقام منّا قائم بجیلان و اجابته الآبر و الدیلم، و ظهرت لولدی رایات الترک متفرّقات فی الاقطار و الحرمات و کانوا بین هنات و هنات، اذا خربت البصره و قام امیر الامرة». فحکی علیه السلام حکایه طویلة ثم قال: اذا جهّزت الالوف و صفّت الصفوف و قتل الکبش الخروف، هناک یقوم الاخر و یثور الثائر و یهلک الکافر؛ ثم یقوم القائم المامول و الامام المجهول له الشرف و الفضل و هو من ولدک یا حسین، لا أین یظهر بین الرکنین فی ذرّ یسیر یظهر علی الثقلین و لایترک فی الارض الادنین؛ طوبی لمن أدرک زمانه و لحق أوانه و شهد أیامه،


یعنی هرگاه، خروج کند پادشاهی از خراسان و غالب شود بر زمین کوفه و ملتان و بگذرد از جزیره بنی کاوان که در حوالی بصره است، و خروج کند از ما پادشاهی در گیلان و او را اجابت کنند و یاری نمایند اهل ابر ـ که در حوالی استراباد است ـ و دیلم ـ که قزوین و حوالی آن است ـ و ظاهر شود از برای فرزند من عَلَمای ترکان، و متفرق شوند اطراف عالم و در مکان های شریف و جنگها و فن‌های عظیم ایشان رو دهد، در وقتی که جنگ کننده در بصره و برخیزد پادشاه پادشاهان. ـ پس حکایت طولانی بیان فرمودند که راوی از میان انداخته است، پس فرمودند ـ : که آن گاه تهیه کرده شود چندین هزار لشکر برکشیده صفها، و بکشد قوچ فرزند خود را، در آن هنگام دیگری پادشاه شود، امامی که مردم قدرش را ندانند یا پی به مکانش نبرند. او راست شرف و فضیلت بر عالمیان و او از فرزندان تست ای حسین. وصف آن نمی‌توان کرد. مثل او کجا بهم می رسد؟ ظاهر شود در میان دو رکن کعبه معظمه با جماعتی اندک، و بر جن و انس غالب گردد و مردم دون، یعنی کافران و ظالمان را از زمین براندازد. خوشا حال کسی که زمان او را دریابد و به روزگار دولت او برسد و در خدمتش حاضر گردد.

مترجم گوید که: ظاهر است که خروج کننده خراسان اشاره است به امرای ترکان مثل چنگیزخان و هلاکوخان، و خروج کننده در گیلان اشاره است به شاه دین پناه رضوان مکان شاه اسماعیل ـ حشره الله مع الائمه الطاهرین ـ لهذا حضرت فرمود که از ماست و او را فرزند یاد کرد.
و از میان خسروان روزگار به این نسب عالی مقدار همین سلسله علیّه ممتاز و سرافرازند و پادشاه پادشاهان با مراد همان خسرو خلد آشیان است با دیگری از سلاطین عظام و اولاد کرام او. و چون راوی بسیاری از حدیث را انداخته، به خصوص حکم نمی‌توان کرد.
و کشتن قوچ فرزند خود را به گمان این حقیر اشاره است به شهادت شاهزاده عالی تبار صفی میرزا ـ نور الله مضجعه ـ و پادشاه دیگر که طلب خون نماید اشاره است به سلطنت سلطان علیین آشیان شاه صفی ـ افاض الله علیه.
و چون حدیث را اختصار کرده‌اند بعضی از وقایع افتاده است، اما بشارت به تعجیل ظهور حضرت صاحب الزمان ـ علیه الصلاة‌ و السلام ـ و اتصال این دولت دین پرور به دولت حق امام البشر از آخر حدیث ظاهر است.
(منبع: رساله اثبات رجعت یا ترجمه چهارده حدیث) (و نیز بحار: 52 / 243 که اشارت کوتاهی به حدیث اول و تطبیق آن بر صفویه دارند با این عبارت: لا یبعد أن یکون إشارة إلى الدولة الصفویة شیدها الله تعالى و وصلها بدولة القائم‏)

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در سه شنبه 28 آذر 1391 |

[تصویر: taktemp_13532499561.png]

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در سه شنبه 28 آذر 1391 |

 

[تصویر: 1_1_avala_zalemen.jpg]
موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در سه شنبه 28 آذر 1391 |

 

تاریخ شهادت : ۵ صفر سال ۶۱ هجری قمری

شناسنامه حضرت رقیه

سهدت رقیه

حضرت رقیه فرزند امام حسین علیه السلام است . بر اساس نوشته‏ های بعضی کتاب‏های تاریخی، نام مادر حضرت رقیه(علیهاالسلام)، امّ اسحاق است که پیش‏تر همسر امام حسن مجتبی (علیه‏السلام) بوده و پس از شهادت ایشان، به وصیت امام حسن (علیه‏السلام) به عقد امام حسین (علیه‏السلام) درآمده است. در مورد تاریخ تولد حضرت رقیه چیزی معلوم نیست. (۱)

خواهران حضرت رقیه (س)

در تعداد دختران امام حسین و نامهای آنها اختلاف وجود دارد. آنچه از منابع بدست می آید امام حسین علیه السلام دارای چهار دختر بنامهای فاطمه کبری، فاطمه صغری، سکینه و رقیه بوده است. (۲)

اصل وجود دختری چهار ساله برای امام حسین علیه السلام در منابع شیعی آمده است در کتاب کامل بهائی نوشته علاء الدین طبری (قرن ششم هجری) قصه دختری چهار ساله که در ماجرای اسار

ت در خرابه شام در کنار سر بریده پدر به شهادت رسیده، آمده است. اما در مورد نام او، آیا رقیه بوده یا فاطمه صغری و… اختلاف است. (۳)

لهوف سید ابن طاووس و حضرت رقیه (س)

یکی از کتاب‏های کهن که در زمینه حضرت رقیه مطالبی نقل نموده، کتاب اللهوف از سیدبن طاووس است. وی می‏ نویسد: «شب عاشورا که حضرت سیدالشهداء (علیه ‏السلام) اشعاری در بی وفایی دنیا می‏خواند، حضرت زینب (علیهاالسلام) سخنان ایشان را شنید و گریست. امام (علیه‏ السلام) او را به صبر دعوت کرد و فرمود: «خواهرم، ام کلثوم و تو ای زینب! تو ای رقیه و فاطمه و رباب! سخنم را در نظر دارید [و به یاد داشته باشید] هنگامی که من کشته شدم، برای من گریبان چاک نزنید و صورت نخراشید و سخنی ناروا مگویید [و خویشتن دار باشید. (۴)

سن حضرت رقیه (س) و تاریخ شهادت ایشان

مشهور این است که ایشان سه یا چهار بهار بیشتر به خود ندیده و در روزهای آغازین صفر سال ۶۱ ه .ق، پرپر شده است. (۵)

چگونگی شهادت و مرقد مطهر حضرت رقیه (س)

بعد از واقعه عاشورا دشمن تمام کسانی را که زنده مانده بودند ، اسیر کرد. میان این اسرا، یک دختر کوچک هم دیده می ‏شد. این دختر کوچک رقیه بود. رقیه دختر امام حسین علیهاالسلام که حالا بعد از شهادت پدرش به همراه عمه ‏اش زینب و اسرای دیگر به طرف شام می ‏رفت.

از داخل خرابه های شام، صدای یک کودک به گوش می ‏رسید. تمام کسانی که در میان اسرا بودند، می ‏دانستند که این صدای رقیه دختر کوچک امام حسین است. رقیه از خواب بیدار شده بود و سراغ پدرش را می ‏گرفت. گویا خواب پدرش را دیده بود. در این حال یزید، دستور داد سر امام حسین علیه‏ السلام را به رقیه نشان بدهند. وقتی حضرت رقیه علیهاالسلام سر بریده پدرش امام حسین علیه‏ السلام را دید، با فریاد و ناله خودش را روی سر بریده پدرش انداخت و همان جا، از دنیا رفت. (۶)

مرقد مطهر حضرت رقیه علیها السلام در سوریه نزدیک به قبر حضرت زینب علیها السلام است.

منبع : حوزه نت

 

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در سه شنبه 28 آذر 1391 |

 

حضرت علی علیه السلام در حال نماز و در حالت ركوع بودند، وقتی شكایت مرد نیازمند را شنیدند دست مباركشان را به طرف او دراز نمودند و به او اشاره كردند تا انگشترش را بردارد. نیازمند جلو آمد و انگشتر حضرت علی علیه السلام را از دستشان درآورد و با خود برد.


به گزارش تکناز به نقل از
شیعه آنلاین ، اخیرا تصویری از انگشتری در سایت های مختلف عراقی منتشر شده و گفته می شود که انگشتری منتسب به مولای متقیان، أمیر المؤمنین علی علیه السلام است.

انگشتر حضرت‌ علی (ع) را ببینید !! + عکس www.taknaz.ir

بر این روی این انگشتر عبارت «العزة لله» (عزت برای خداوند است) است، نوشته شده اما به نظر می رسد این ادعا نادرست است زیرا رسم الخطی که در زمان حضرت علی علیه السلام وجود داشته، اولا با خط موجود بر روی این انگشتر تفاوت دارد و دوما در آن زمان از نقطه نوشتن استفاده نمی شد در حالی که در این انگشتر سه نقطه دیده می شود.

گفته می شود روزی در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم مردی نیازمند وارد مسجد مسلمانان شد و از مسلمانان تقاضای کمک کرد اما کسی به او توجهی نکرد. مرد نیازمند دستش را به سمت آسمان بلند کرد و گفت: خدایا شاهد باش در مسجد رسول تو ازمسلمانان تقاضایی کردم ولی کسی به من پاسخ نداد.

حضرت علی علیه السلام در حال نماز و در حالت رکوع بودند، وقتی شکایت مرد نیازمند را شنیدند دست مبارکشان را به طرف او دراز نمودند و به او اشاره کردند تا انگشترش را بردارد. نیازمند جلو آمد و انگشتر حضرت علی علیه السلام را از دستشان درآورد و با خود برد.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نیز در حالی که نماز می خواندند صحنه را مشاهده فرمودند. طولی نکشید که جبرئیل نازل شد و این آیه را برای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل کرد. إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ (مائده،آیه 55): بدانید که ولی شما (فرمانده شما) فقط خدا و پیامبر او و کسانى هستند که ایمان آورده‏اند؛ آنها که نماز را به پا مى‏دارند و در حالى که در رکوع نماز هستند، زکات می دهند.

گفته می شود خبر نزول این آیه و زکات دادن امام علی علیه السلام در شهر مدینه منوره پیچید و به گوش همگان رسید.

 

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در سه شنبه 28 آذر 1391 |

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در سه شنبه 21 آذر 1391 |

 

 

 

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در دو شنبه 20 آذر 1391 |

 

سیستانیان اولین خونخواهان حسین (ع)پس از شهادت حضرت اباعبدالله الحسین ـ علیه السلام ـ و یاران باوفایش وقتی این خبر در بلاد اسلامی منتشر گشت، و به کالبد بی روح جامعه، جانی تازه بخشید، اولین کسانی که این جام بیداری را سر کشیدند و فریاد غرنده و سهمگین اعتراضشان وزیدن گرفت، مردمان فهیم سیستان بودند.

«اولین قیام مردان مرد برای خونخواهی حضرت امام حسین ـ علیه السلام ـ در سیستان،»[1] نام كتابی است که به قلم پژوهشگر و اندیشمند برجسته ی حوزه و دانشگاه حضرت حجت الاسلام والمسلمین علی دوانی(ره) به رشته تحریر درآمده است.

هسته مرکزی این کتاب را اولین قیام مردمی که برای خونخواهی امام حسین ـ علیه السلام ـ پس از قیام خونین آن حضرت در سراسر مملکت اسلامی شکل پذیرفته است تشکیل می­دهد. نویسنده در این کتاب با رویکردی کاملاً تاریخی و مستند به این مسئله پرداخته است.

در بخشی از كتاب آمده است:

«سخن در این است كه در تمام شهرهای اسلامی كسی یا گروهی زبان به اعتراض نگشود و برای خونخواهی جانبازان كربلا و دفاع از خاندان رسالت قیامی صورت نگرفت ــ و اگر اتفاق افتاده باشد، تاریخ ثبت نكرده است ــ جز قیام توابین در كوفه كه سه سال بعد انجام گرفت و قیام مختار كه باز در كوفه و پنج سال بعد روی داد. اما ببینید وقتی این خبر در همان سال به مردم رشید و با ایمان سیستان رسید چه شد؟مردمان سیستان گفتند: نه نیكو طریقتی برگرفت یزید كه با فرزندان رسول الله چنین كرد. پاره ای شورش اندر گرفتند.عباد بن ‌زیاد (والی سیستان) سیستان را به مردم آن جا سپرد و فرار را بر قرار ترجیح داد.»

علاوه براین توفیق بزرگ، سیستان، سند افتخار آمیز دیگری هم در پرونده زرین خود دارد، و آن سبّ نگفتن حضرت امیرالمومنین علی (ع) در زمانی است که همگان بر منابر  آن حضرت را سب می گفتند؛ و از همین روی است که سیستان را به لقب دارالولایه هم مفتخر نموده اند.  

1 . اولین قیام مردان مرد برای خونخواهی حضرت امام حسینعلیه السلام در سیستان، علی دوانی، چاپ اول، 1384
موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در پنج شنبه 16 آذر 1391 |

 

در  خزينه جواهر – مرحوم شيخ نهاوندی آمده است كه: در زمان یكی از سلاطین صفویه از سوی یکی از پادشاهان فرنگ، سفیری از اركان دولت او به اصفهان (پایتخت آن روز) آمد.

نماینده‌ای كه در علوم متعدد مانند ریاضی و هیئت و حساب و ستاره‌شناسی و اسطرلاب و امثال آن چیره دست و ماهر بود.

در مجالس متعدد ادعا می‌كرد كه از غیب، نیت افراد و كارهای مخفی آنان خبر می‌دهد . او از علمای اسلام خواست كه دلیل قاطع و برهانی شفاف و روشن بر نبوت رسول گرامی اسلام (ص) اقامه نمایند كه هیچ شبهه‌ای باقی نگذارد و می‌گفت: اگر از آوردن چنین دلیل و نشانه‌ای عاجزید بدانید كه دین شما بر حق نیست

روزی سلطان از علمای بزرگ دین دعوت نمود تا در مجلس او كه با حضور سفیر فرنگ تشكیل شده بود شركت نمایند.

یكی از علماء كه گفته‌اند محدث ملا محسن فیض كاشانی ‌(رحمه الله علیه) بوده رو به پیك فرنگ كرده گفت: ای سفیر مسیحی چه قدر سلطان و بزرگان دین شما كم عقلند كه در چنین مساله بزرگی مانند تو را فرستاده‌اند. كسی لایق این كار است كه بزرگترین مرد ملت خویش و داناترین آنان به فنون علم باشد. آن سفیر چون این كلمات سنگین را شنید از شدت ناراحتی به خود لرزید و نزدیك بود از غضب، بمیرد. صدایش بلند شد: ای عالم مسلمان سر جایت بنشین و خود داری كن، عجله مكن و از گلیم خویش پاي درازتر مدار، به حق مسیح و مادرش سوگند اگر می‌دانستی چه علوم و كمالاتی نزد من است اقرار می‌كردی كه مادری مانند مرا نزاییده است و تنها كسی كه شایسته این كار است منم. بدرستیكه در معركه امتحان قدر و منزلت و توان هركس روشن شود. پس امتحان كن تا به حرف من برسی و كلامم را تصدیق نمایی. 
 
 

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در پنج شنبه 16 آذر 1391 |

 

اين ضريح مطهر داراي دو قسمت بوده که ضريح كوچك قتلگاه امام حسين (ع) با طولي به اندازه 160، عرض 224 و ضخامت 18 سانتي‌متر پس از رسيدن به كربلاي معلي در ضريح مطهر باب‌الرأس صحن بارگاه ملكوتي اباعبدالله‌الحسين (ع) نصب مي‌شود و پنجره بزرگ اين ضريح مقدس با طولي به ابعاد 300، عرض 227 و ضخامتي 15 سانتي‌متر ساخته شده كه در محل باب‌القبله ايوان بارگاه سيد‌الشهدا(ع) نصب مي‌شود. ...

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج ، ضريح جديد قتلگاه حضرت امام حسين (ع) مقارن ظهر روز جمعه ، با حضور نمازگزاران تهراني از مقابل دانشگاه تهران به سمت مصلي تهران بدرقه شد تا از اين مكان به كربلاي معلا منتقل شود.

اين ضريح، روز 22 بهمن در ضلع شرقي گودال قتلگاه نصب خواهد شد.

هنرمندان اصفهاني، در ساخت ضريح بزرگ قتلگاه امام حسين(ع)، از فلزاتي نظير طلا، نقره، مس و برنج استفاده كرده اند.

همچنين آبكاري طلاي ضريح به روش الكترونيك و قلمزني آن به شكل برجسته ‌كاري انجام شده و داراي خطوطي با مضامين مرتبط با آن حضرت از جمله سيدالشهداء(ع)، يا ثارالله (ع)، باب الحوائج (ع) و سفينة النجاه است.

اين ضريح مطهر كه در كارگاه آفرينش‌هاي هنري ستاد بازسازي عتبات عاليات استان اصفهان ساخته شده است، داراي دو قسمت بوده و ضريح كوچك قتلگاه امام حسين (ع) با طولي به اندازه 160، عرض 224 و ضخامت 18 سانتي‌متر پس از رسيدن به كربلاي معلي در ضريح مطهر باب‌الرأس صحن بارگاه ملكوتي اباعبدالله‌الحسين (ع) نصب مي‌شود و پنجره بزرگ اين ضريح مقدس با طولي به ابعاد 300، عرض 227 و ضخامتي 15 سانتي‌متر ساخته شده كه در محل باب‌القبله ايوان بارگاه سيد‌الشهدا(ع) نصب مي‌شود.

اين ضريح طي هفت ماه و نيم تلاش هنرمندان قلمزن و مينا كار ساخته شده و در ساخت آن از 500 كيلوگرم طلا و 325 كيلوگرم نقره استفاده شده است.

بنابراین گزارش ، طاووسی معاون پشتیبانی ستاد عتبات عالیات اصفهان گفت: این ضریح امروز به سوی استانهای مازندران و گیلان حرکت داده می شود و سپس به مرز ایران وعراق انتقال داده خواهد شد.

وی افزود: پیش بینی می کنیم ضریح، بیستم بهمن به مرز برسد و در دهه پایانی بهمن بتوانیم آن را در محل قتلگاه سالار شهیدان(ع) نصب کنیم.

 

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در پنج شنبه 16 آذر 1391 |

منبع:http://www.absar.ir                            


 

 

نخستین دائرة المعارف چند رسانه ای قرآن کریم

شماره سریال جهت فعال سازی:

211706660066936

حجم(مگابایت)

531 MB

حجم(مگابایت)

531 MB

برای دانلود کلیک کنید

نرم افزار نور الجنان

نخستین نیایش ‏نامه چند رسانه‏ اى جهان اسلام‏

شماره سریال جهت فعال سازی:

211257951835649

حجم(مگابایت)

605 MB

حجم(مگابایت)

605 MB

برای دانلود کلیک کنید

 
 
 

اولين نمايشگاه مجازي «بقيع غريب»
 
 

 

 
 

 

 



براي اولين بار در نت اولين نرم افزار نمایشگاه مجازي با موضوع «بقيع غريب» را تقدیم شما کاربران عزیز مي نماییم.

این نرم افزار به صورت پرتابل بوده و نيازي به نصب ندارد و بعد از دانلود می توانید با کليک بر روي آيکون برنامه را اجرا کنید.
این نمایشگاه در چند سالن مجزا به صورت سه بعدی و با فرمت exe تهيه شده است كه انشاء الله در صورت استقبال شما عزيزان از اين نمايشگاه بتوانيم با موضوعات مختلف ديگر نيز در خدمتتان باشيم.


راهنماي بازديد از نمايشگاه :

1- هنگامی که بر روی نرم افزار کلیک کرده و وارد فضای سه بعدی شدید مي توانيد براي خارج شدن از حالت بازديد اتوماتیک دکمه F1 روی صفحه کلید را فشار دهيد .

2- جهت حرکت در فضای نمایشگاه از کليک راست و چپ ماوس استفاده نماييد.با نگهداشتن کليک چپ به جلو و با کليک راست به عقب حرکت کنيد.

3- جهت چرخش به چپ و راست می توانید از موس استفاده نمایید.

4- برای بزرگنمایی تصاویر می توانید هنگامی که روبروی عکس مورد نظر قرار گرفتید یک مرتبه دکمه Enter را زده و برای بازگشت به حالت عادی نیز مجددا دکمه مذكور را فشار دهید.

5- جهت خروج از نرم افزار مذکور می بایست دکمه Esc را فشار دهید .



موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در پنج شنبه 16 آذر 1391 |

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در پنج شنبه 16 آذر 1391 |

 

بنا بر متون پيش از اسلام، يازدهمين سرزميني است كه اهورا مزدا بيافريد و چهاردهمين ساتراپي (ايالت) در ساختار دولت ساساني محسوب مي شد. فراواني و تنوع اين نامها كه گاه ريشه هندواروپايي دارد دليل بر قدمت، قداست و ديرينگي اين سرزمين اسطوره اي است. به نوشته «واسيلي بارتولد» مؤلف تذكره جغرافياي تاريخي ايران، بيش تر دانشمندان بر اين باورند كه مردم سيستان، اصيل ترين ايرانيان و نمونه بارز نژاد آريايي هستند كه بهتر از ساير اقليمهاي جغرافيايي ايران، زبان و ويژگيهاي ايرانيان دوره هاي تاريخي را حفظ كرده اند و معتقد است كه مردم سيستان، هزاران سال پيش، نخستين دولتهاي سازمان يافته آريايي را در فلات ايران پديد آورده اند. اين حوزه فرهنگي – تاريخي كه به گاهواره فرهنگ ايران زمين نامبردار است در زمان داريوش هخامنشي، از سوی بطلميوس، آريا پوليس نام گرفته كه بيانگر يكي از كانونهاي بزرگ جمعيتي قوم آريا در سيستان است.

سيستان برخاسته از دل تاريخ، كه تمام هنگامه هاي تاريخي را با سرافرازي پشت سر دارد. از منظر تاريخي، اساطير ملي و حماسي نيز

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در پنج شنبه 16 آذر 1391 |

شهادت

 

 

 

 

 

ملت ايران در اين فاجعه بزرگ 72 تن بيگناه به عدد شهداي کربلا از دست داد حضرت امام خميني (ره)

 

 

زندگينامه آيت الله شهيد سيد محمد تقي حسيني طباطبايي

در اول دي ماه 1307 در خانواده اي مذهبي در روستاي ((چلنگ)) از توابع شهرستان زابل ديده به جهان گشود پدرش ايشان ((سيّد علي)) مردي مبارز و با ايمان بوده و خانه اش پناهگاه مردان مظلوم به شمار ميرفت مادرش ((بي بي خديجه )) زني سيده و عفيف و پاکدامن بود. سيد محمد تقي در کودکي به چشم درد مبتلا شد که تا مدتي ادامه داشت و معالجات اثري نمي کرد تا اينکه بر اثر مداواي نادرست پزشکي ناآگاه يکي از دو چشم خويش را از دست داد و ديگري نيز تا اندازه اي آسيب ديد اما اين ضايعه مانع از پيشرفت علمي و معنوي وي نگشت و تلاش و جديت و دقت زايدالوصفش به همراه بهره خدا دادي او را منحصر به فرد نمود.

 

 

شهيد حسيني (ره) که به جلسه ي هميشگي دفتر مرکزي حزب جمهوري اسلامي دعوت شده بود، در غروب 641360 راهي دفتر حزب شد که با  انفجار بمب به همراه بيش از هفتاد شهيد بزرگوار ديگر به درجه رفيع شهادت نايل آمدند.     

 

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در پنج شنبه 16 آذر 1391 |

 

هر جایی که مردم با همت مثل شما در آن وجود داشته باشند که هم

استعداد علمی دارند هم استعداد کار ،وهم همت کار کردن ،منطقه با تدبیر

امر میتواند روز به روز مراحل پیشرفت را طی کند و این باید حتما در مورد

سیستان تحقق پیدا کند وعمل بشود سیستان به گردن کشور حق دارد.

 

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در پنج شنبه 16 آذر 1391 |

 

مداحی تصویری
  • بخش اول : حاج روح الله بهمنی
    خروج
  • بخش دوم : حاج عبدالرضا هلالی - حاج روح الله بهمنی
  • بخش سوم : حاج عبدالرضا هلالی - حاج روح الله بهمنی
  • بخش چهارم : حاج عبدالرضا هلالی
    خروج

بخش پنجم : حاج عبدالرضا هلالی

  • بخش ششم : حاج عبدالرضا هلالی - حاج روح الله بهمنی
  • بخش هفتم : حاج عبدالرضا هلالی - حاج روح الله بهمنی
  • بخش هشتم : حاج عبدالرضا هلالی - حاج روح الله بهمنی
موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در چهار شنبه 15 آذر 1391 |

 

دانشيار دانشگاه سيستان و بلوچستان گفت: دهانه‌ي غلامان به‌عنوان مقر حکومت هخامنشيان در شرق ايران، محل استقرار رصدخانه‌ي نيم‌روز بوده و رصدخانه نيم‌روز در قبل از تاريخ مطرح بوده است.

ابراهيم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در سيستان و بلوچستان، بيان کرد: در زمان زرتشت، رصدخانه‌ي «کنگ دژ» يا «گنگ دژ» با عنوان مدار نيم‌روزي مطرح بود. در زمان زرتشت، سيستان ميانه‌ي جغرافيايي زمين تشخيص داده شد.

وي اظهار کرد: مرکزيت نيم‌روز تا سال‌ها و قرون وسطا در سيستان ادامه داشت. پس از آن، پرتغالي‌ها و به‌دنبال آن‌ها، اسپانيا، هلند، فرانسه و در نهايت، انگليس در دوره‌هاي استعماري و جهان‌گشايي خود هر کدام تلاش کردند، مرکزيت نصف‌النهار را به‌صورت مصنوعي در محل مورد نظر خود داشته باشند.

ابراهيم‌زاده گفت: سيستان از دوران باستان گاهواره‌ي فرهنگي ريشه‌دار بوده است و آثار و نشانه‌هاي باشکوهي از جمله شهر سوخته، نيايشگاه دهانه‌ي غلامان، کاخ اشکاني و کوه خواجه در آن وجود دارد.

او افزود: سيستان يا نيم‌روز يا کشور آفتاب، سرزمين اسطوره‌ها، حماسه‌ها، خاستگاه نخستين فرهنگ‌هاي پيشرفته‌ي جهان و کانون گردهمايي شهرنشيني بوده است.
 

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در چهار شنبه 15 آذر 1391 |

 

در سيستان و بلوچستان منطقه‌اي است كه بي‌خانمان‌ها با خشت‌هاي ساساني و روي تپه‌اي باستاني، براي خود خانه مي‌سازند. هر روز خشت‌هاي ساساني آتشكده‌ كركو براي ساخت خانه‌هاي روستايي از بيخ و بن كنده مي‌شود تا سرپناهي باشد براي مردمي كه فقر نمي‌گذارد بوي قدمت و تاريخ سيستان و بلوچستان را حس كنند. به‌گفته اهالي روستاي كركو، اين مردم بي‌خانمان مصالحي براي ساخت خانه ندارند و از خشت‌هاي آتشكده كركو استفاده مي‌كنند.


 

به ‌گزارش خبرگزاري ميراث فرهنگي؛ كركو، به‌عنوان يكي از مهم‌ترين آتشكده‌هاي ساساني در استان سيستان و بلوچستان واقع شده است. اين اثر در بخش ميانكنگي و در كيلومتر 30 جاده زابل به دوست‎محمد قرار گرفته است.

صادق روستايي، يكي از فعالان ميراث‌فرهنگي سيستان‌ و بلوچستان معتقد است؛ آثار قديمي كركوشاه در زير روستاي جديد مدفون است و آنچه كه از اين شهر باستاني باقي‌مانده آثار سراشيبي‌هاي شمال‌غربي تپه است كه از بقاياي يك ديواره خشتي، يك برج دفاعي و چينه بسيار فرسوده‌اي تشكيل شده‌است. به‌گفته وي، مردم اين حوزه جغرافيايي آتشكده كركو را بخوبي مي‌شناسند. اين آتشكده كه روي تپه‌اي باستاني واقع شده و از محوطه وسيعي برخوردار است در حال‌حاضر مورد تهديد افرادي بي‌خانمان واقع شده كه گويا مكاني جز تپه باستاني كركو براي ساخت خانه پيدا نكرده‌اند.

روستاييان و اهالي منطقه معتقدند، افرادي كه روي تپه زندگي مي‌كنند مردمي بي‌خانمان هستند كه با ساخت خانه‌هايي روي تپه و استفاده از خشت‌هاي آتشكده كركو، آتشكده و تپه باستاني را مورد تهديد قرار داده‌اند. اين‌درحالي است كه در قسمت جنوبي تپه بنايي از اواخر دوره قاجار به چشم مي‌خورد كه درون اتاق‌هاي آن با گچبري تزئين شده است. بناهاي دوره تاريخي و اسلامي كه روي تپه ساخته شده‌اند، از بين‌ رفته‌اند اما با اين حال هنوز پي و ديوارها در برخي نقاط همچنان سالم است.

در چند سال گذشته اين تپه از سوي سازمان ميراث فرهنگي محافظت مي‌شد، اما در حال ‌حاضر رها شده و حتي مكاني براي نگهداري دام‌هاي ساكنان محل شده است.

 
موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در چهار شنبه 15 آذر 1391 |

دریاچه سیستان

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در چهار شنبه 15 آذر 1391 |

کوه خواجه؛ زابل  

 

 

کوه خواجه تنها عارضه طبیعی دشت سیستان با ارتفاع تقریبی 609 متر از سطح دریا (حدود 100 متر از سطح زمین) است که در هنگام پرآبی  جزیره کوچکی را درمیان هامون هیرمند شکل می دهد. این کوه  و دریاچه در باورهای سه مذهب زرتشت، مسیحیت و مسلمانان مقدس است. این منطقه تاکنون توسط تعداد زیادی از پژوهشگران مورد بررسی و کاوش قرار گرفته و همه بر اشکانی و ساسانی بودن بناها با کاربری توامان "زیستی، دفاعی و عبادی" متفق القولند.
از لحاظ اعتقادی و بر اساس اسطوره های زرتشتی دریاچه هامون مقدس بوده و ظهور منجی (سوشیانت) از این دریاچه اتفاق می افتد.

 
موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در چهار شنبه 15 آذر 1391 |

 

سیستان سرزمین افسانه های تاریخ کهن ایران، سرزمین وسیع و حاصلخیزی است که در جنوب شرقی ایران واقع شده است. از روزی که مردم ایران و از جمله سیستان، اسلام را پذیرفتند و مرید خاندان رسالت و ولایت شدند، اکثر نقاط این سرزمین پر از قدمگاه ها و زیارتگاه های این بزرگواران شده است.
تاریخ
سیستان پر است از وقایع تلخ همچون بیماری ها، سیل

 

 

 

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در چهار شنبه 15 آذر 1391 |

 

شهرسوخته زابل شهري پنج هزارساله در دل كوير است كه نهان شدن اسرار نهفته‌اش در هر فصل كاوش، باستان‌شناسان و مردم دنيا را حيرت زده به سوي خود جلب مي‌كند.
 

براساس آثار موجود و مكشوفه باستاني، سرزمين سيستان و بخصوص شهر سوخته از گذشته‌هاي دور داراي تمدن فرهنگي بسيار شكوفا بوده است.

اندك شهرهاي باستاني شامل شوش، تپه مليان در ايران و موهنجارو در پاكستان تنها از لحاظ قدمت با شهرسوخته زابل برابري دارند.

شهرسوخته زابل از پنج بخش شامل، گورستان، منطقه .

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در چهار شنبه 15 آذر 1391 |

 

 

 

 

"شهر سوخته" در ۵۶ کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل - زاهدان واقع شده و بنا بر تخمین ها بیش از پنج هزار سال قدمت دارد. این شهر در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و مردم در چهار دوره بین سال های ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد در این شهر سکونت داشته اند.


 

نمای کلی شهر سوخته زابل؛ عکس از آنوبانینی
بنای کاخ سوخته در شهر سوخته؛ زابل
 


 

وسعت شهر سوخته و یافته های کاوشگران این محوطه باستانی را از صورت یک محوطه عادی دوران مفرغ خارج کرده و به این نتیجه رسانده که زندگی در شهر سوخته با دوران آغاز شهرنشینی در فلات مرکزی ایران و بین النهرین همزمان است. سند یا کتیبهای که نام واقعی و قدیمی این شهر را مشخص کند هنوز به دست نیامده و به دلیل آتش سوزی در دو دوره زمانی بین سالهای ۳۲۰۰ تا ۲۷۵۰ قبل از میلاد شهر سوخته نامیده می شود.


 

بخش بناهای یادمانی شهر سوخته زابل؛ عکس از آنوبانینی
بخش بناهای یادمانی شهر سوخته؛ زابل


 

"

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در چهار شنبه 15 آذر 1391 |

 

http://atasheentezar.persiangig.com/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/new_folder/%DB%8C%D8%A7%20%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%20%286%29.gif

http://atasheentezar.persiangig.com/%D8%B9%D8%A7%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%A7/%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86.gif

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در چهار شنبه 15 آذر 1391 |

 

 

مجسمه یعقوب لیث صفاری در ورودی شهر زابل قرار دارد.


سیستان نام ناحیه‌ای تاریخی است که بخش‌هایی از کشورهای ایران و افغانستان و پاکستان امروز را دربر می‌گیرد.

محتویات

 [نهفتن

نام

این ناحیه را در منابع یونان باستانآراخوزیا می‌نامیدند. پس از ورود سکاها به سکستان معروف شد.سگستان، سجستان و سیستان از ضبط‌های دیگر همین نام است. در شاهنامه فردوسی نام آن به صورت زابلستان هم آمده‌است. در دوره هخامنشیان درانگیا نام داشته است.

جغرافیا

سیستان کنونی درشرق ایران و در شمال استان سیستان و بلوچستان در دشت پست و همواری در۳۰درجه و ۱۸ دقیقه تا ۳۱ درجه و۲۰دقیقه پهنای شمالی و ۶۱ درجه و۱۰ دقیقه تا ۶۱ درجه و۵۰ دقیقه در ازای شرقی، نسبت به نیم روز گرینویچ قرار دارد. ازشمال به استان خراسان جنوبی، از جنوب تا نزدیک خاش، از شرق به کشور افغانستان و ازغرب به کویر کرمان محدود است. مساحت دشت سیستان ۱۵۱۹۷ کیلومتر مربع است که ۵۵۶۰ کیلومتر مربع آن را دریاچه هامون و اراضی مشرف به دریاچه هامون تشکیل می دهد. [۱]

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در پنج شنبه 2 آذر 1391 |

 

 

 

پاراچنار

پاراچنار

 

توضیحات بیشتردرادامه مطلب

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در پنج شنبه 2 آذر 1391 |

قالب وبلاگ امام حسین علیه السلام | مخصوص وبلاگهای بلاگفا و لوکس بلاگ

[تصویر: weblog42-b.jpg]


 

دریافت قالب

 

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در پنج شنبه 2 آذر 1391 |

 






 

 


کدقالب درادامه مطلب

موضوعات مرتبط :
نویسنده زریافتی در پنج شنبه 2 آذر 1391 |
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد...
طراحی و بهینه سازی قالب : ثامن تم ( علیرضا حقیقت )